به نام خالق زیباییها
قضاوت هر اثر هنری علاوه بر اینکه بر مبنای دانش و آشنایی داور یا داوران با آن رشته هنری است سلایق و علایق را نیز در انتخاب و ترجیح یک اثر به اثری دیگر درگیر میکند.
در انتخاب شعر نیز علاوه بر توجه به چارچوبها و قواعد آنچه باعث تمایز و تفاوت دیدگاه دو داور نسبت به یک اثر میشود تعریفهای فردی و نوع ارتباط با کلمات در بعد زیباییشناختی است.
با توجّه به بخش چهارگانه، معیارها باید متناسب هر قسمت انتخاب میشد امّا در تمامی آنها دو معیار اساسی مورد انتظار بود: یکی «جوهره شعری» و دیگر «سلامت زبان».
در گامهای بعد سهل و ممتنع گویی، نوع صُوَر خیال، بهگزینی واژه، تعبیرآفرینی و انسجام و هماهنگی و بهرهگیری از بیشترین ظرفیت قالب یا گونه انتخابی مدّ نظر بوده است و شاید دلیل اینکه علیرغم ظاهر سالم برخی سرودهها نمرات آنچنان درخشان نیست، همین انتظار بالا باشد!
تکلیف شعر کلاسیک که با کالبدهای پولادین اشعار سنّتی روشن است!
در بخش شعر امروز یا آزاد هم -گرچه در هنر آزادی وجود ندارد! - وحدت مضمون، ایجاز و اعجاز واژگانی حرف اوّل میزند.
در بخش اشعار آیینی مطابقت با مبانی و شعائر دینی نیز شرط شاعری ست که نظامی فرموده: تا نکند شرع تو را نامدار / نامزد شعر مشو زینهار!
امّا در ترانه با وجود اغماض نسبت به مسامحات وزنی که ملودی میتواند آنها را جبران کند، انتظار صمیمیت و عاطفه بیشتر از سایر قالبهاست و زبانی که با همه رسایی و دلانگیزی از جنس محاوره باشد نه مایل به تصنّع و تکلّف!
پس با در نظر گرفتن معیارهای: خلاقیت و نوآوری، گذشتن از کلیشهها و تکرارهای همیشگی زبانی در شعر، نزدیک بودن شعرها به فضای فکری جامعه، در بخش ترانه توجه به نزدیک بودن به موسیقی خوب با احتمال ترانه شدن، در بخش آیینی نگاه خوب اجتماعی و دیدگاه عالی دینی و بطور عام تصویرسازی و سوژهی خوب ملاکهای عمده برای امتیازدهی به اشعار بودند.
لازم به ذکر است آثار بدون نام و با شمارههای متمایز به داوران ارائه شدند تا خدای نکرده توجه به اسم شاعر اثری بر ناخودآگاه داوران در هنگام قضاوت نگذارد.
با آنکه داوران بصورت جداگانه و هر یک شخصا آثار را داوری نمودند، آنچه مشخص بود که پس از اعلام نتایج نهایی با اندک اختلافی اتفاق نظر زیادی بین هر سه نفر داور در انتخاب برگزیدگان وجود داشت. با این حال انتخاب سه نفر در هر بخش به عنوان برنده به معنی ضعیف بودن آثار دیگر نیست چرا که بهدلیل اختلاف بسیار کم بین آثار امکان تغییر ترکیب برگزیدگان با داوران دیگری وجود داشت.
در پایان از اعتماد برگزار کنندگان به گروه داوری و از شرکت کنندگان که با ارسال آثار خوب خود این امکان را برای ما فراهم نمودند کمال تشکر و قدردانی را مینماییم.
گروه داوری اولین دوره جایزه شعر خلیل روئینا
اسدالله نوروزی/ صادق رحمانی/ ایوب پرندآور
دیدگاه خود را بنویسید